DOLAR 34,7526 0.1%
EURO 36,6135 0.33%
ALTIN 2.963,940,70
Ankara

KAPALI

Ankara’nın hafıza mekanları ile Cumhuriyet yolculuğu

Ankara’nın hafıza mekanları ile Cumhuriyet yolculuğu

Tezcan Karakuş Candan’ın, Ankara’nın hafızasını oluşturan binaların yer aldığı "Ankara’ya Bakmak" sergisi 8-19 Ekim tarihleri arasında Nurol Sanat Galerisi’nde Başkentliler ile buluştu. Ankaralıları Cumhuriyet yolculuğuna çıkaran eserler büyük ilgi gördü. Cumhuriyet dönemi yapılarının sadece birer bina olmadığını söyleyen Karakuş Candan, "Onlar, bizi var eden ideolojinin bize bıraktığı emanetler" diye konuştu.

ABONE OL
25 Kasım 2024 11:49
Ankara’nın hafıza mekanları ile Cumhuriyet yolculuğu
0

BEĞENDİM

ABONE OL

A. Cevat Uğraş

TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi eski başkanı Tezcan Karakuş Candan’ın Ankara’nın hafızasını oluşturan yapıların yer aldığı “Ankara’ya Bakmak” sergisi Nurol Sanat Galerisi’nde Başkentliler ile buluştu. İbrahim Karaoğlu küratörlüğünde gerçekleşen sergi, sanatseverleri Cumhuriyet yolculuğuna çıkardı.

“Onlar sadece bina değil bizi var eden ideolojinin emanetleri”

Cumhuriyet dönemi yapılarının sadece bina olmadığını dile getiren Tezcan Karakuş Candan sergisi ile ilgili şöyle konuştu, “Beni teşvik eden pek çok şey oldu. Bu eserlerin bir kısmı deri üzerine çalışıldı. Bunun da fikir annesi Nihal Kemaloğlu. Bu eserleri İbrahim Bey’e gönderdiğimde ‘Hocam bunlar nasıl güzel şeyler’ dedi. O beni teşvik etti. Evde ailem, oğlum, sevgili eşim ve arkadaşlarım müthiş bir destek oldular. Bunlar sadece çerçeveye koyulmuş eserler değil. Onlarla duygudaşlık kurarsanız onların size söylediğini anlamak isterseniz, o başka bir hikaye. O hikaye için biz çok uzun süre mücadele ettik. Şimdi hafızalarımızda sanatsal boyutu ile kalsın istedik. Güncel hallerini yapmadım çünkü Cumhuriyet öyle bir değer ki, bina yaparken bile onun estetik yaklaşımını düşünüyor. Kent planlarken de öyle düşünüyor. Üçüncü boyutuna kadar düşünüyor. Eserlerin bir kısmına baktığınızda burada onu göremeyeceksiniz. Öyle hatırlamıyorsunuzdur. Çünkü topografyayı çok güzel kullanmışlar. Bir kaide üzerine koydukları yapıyı bir sanat eserine, bir anıta dönüştürmüşler. Üçüncü boyuta bakarsınız mesela üçüncü boyutta mutlaka Kale’yi görürdü. Üçüncü boyutta bir bina diğerini kapatmazdı. Öyle bir yaklaşımla bir sanatsal boyut katmıştı üçüncü boyut planlamasında. Bugün bunların hiçbirini maalesef göremiyoruz. Onun için ben ilk halleri ile herkesin hafızasında kalsın, unutmasın insanlar diye çizdim. Onlar sadece bir bina değil, bir eser değil. Onlar aslında bizi var eden o ideolojinin bize bıraktığı emanetler.

“Aydınlanma düşüncesinin görsel hafızası”

Serginin küratörlüğünü yapan İbrahim Karaoğlu sergiyi şu sözlerle değerlendirdi, “Ben çok uzun zamandır yurt içinde ve yurt dışında küratörlük yapıyorum. Bir proje beni ilk kez çok heyecanlandırdı. Çünkü sevgili arkadaşımız Tezcan başka bir şey yaptı. Bütün bu düşlerini, hayallerini bizimle paylaşan bir sanatçının ilk sergisinde olmanın mutluluğunu yaşıyoruz şu an. Bu serginin bir özel durumu da Cumhuriyetimizin yarattığı aydınlanma düşüncesinin hafızası olan tüm kurumların görselleri burada. O, bile isteye ve özellikle kendisi için de altını çize çize bunu yapmak istedi. Bunun üzerinden bir sanat evreni kurmak istedi. Daha önce yazdığı yazılarla zaten bize çok hoş sanatsal edebi tatlar sunuyordu. Mücadelesi zaten bizim katıldığımız, örnek aldığımız ve savunduğumuz bir mücadele. Şimdi bize böyle güzel bir sürpriz yaptı. Merleau-Ponty’nin çok güzel bir sözü var, Ponty, mekân üzerine çok değişik şeyler söylemiş ama en temel sözlerinden birisi benim çok etkilendiğim ve paylaştığım bir söz. Mimarlar da onu çok sever. Diyor ki Ponty, ‘Varoluş mekânsaldır’… Ortak paydayı yaşayan bu güzel insanların hemen hepsi, Cumhuriyetin yarattığı bu mekânların oluşturduğu kültürle, sunduğu estetikle bize kattığı değerlerle büyüdük. Tezcan Candan Karakuş bize o değerleri kendi düşsel prizmasından geçirerek işte böyle bir görsellik sundu. Onu kutluyorum.”

“Ankara mimarisinin muhafaza edilmesi için bedeller ödedi”

Gazeteci Çiğdem Toker de Tezcan Karakuş Candan’ın Ankara’nın hafızasını oluşturan binaların korunması için ağır bedeller ödediğine vurgu yaparak, “Tezcan Karakuş Candan Cumhuriyet değerlerini yansıtan, Ankara mimarisinin muhafaza edilmesi için yıllar boyunca büyük bir mücadele sürdürdü, yürüttü ve bunun için ağır bedeller ödedi. Aslında muhafazakârlık bunu ifade eder, muhafaza etmekten gelir; zannettiğimiz ve gördüğümüz gibi değildir. Biz o bedellerin yaratımına tanıklık ediyoruz. İyi ki Tezcan Hanım var. Kendisine vatandaş olarak ve Ankaralı olarak çok teşekkür ediyoruz” ifadelerini kullandı.

“Ankara’ya Bakmak”

Ulus’tan başlayan ve Çankaya’ya uzanan Cumhuriyet yolu ve onu besleyen damarlar üzerindeki kamu yapıları, sağlık yapıları, kültür sanat, eğitim ve üretim yapılarından oluşan sergi, Cumhuriyet’in sergisi aynı zamanda. Tezcan Karakuş Candan’ın Ankara’nın hafızasını oluşturan tarihi yapıların yer aldığı “Ankara’ya Bakmak” sergisi, Nurol Sanat Galerisi’nde binlerci Başkentli tarafından ziyaret edildi.

En az 10 karakter gerekli
Gönderdiğiniz yorum moderasyon ekibi tarafından incelendikten sonra yayınlanacaktır.


HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. KVKK uyarıları ve detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.