24 Haziran 2026 Çarşamba
Hayri Mert
Trafik denince akla hep araç trafiği geliyor. Oysa kurallar sürücü, yaya, herkes için. Yaya trafiği de sadece lambalarda karşıdan karşıya geçmekten ibaret değil. Aydın’da yaşayan vatandaşlar semt, cadde ismi vererek yaşadıkları sorunu 9.Köy’e anlattılar. Aydınlılar, kaldırımlarda yürüyemediklerini, evlerine ya da işlerine ulaşmak için araçlarla aynı yolu kullandıklarını söylediler.

Aydın’ın ilçesi olan İncirliova Cumhuriyet Mahallesi Muhtarı Murat Aslan, bu durumun yerel yönetim cezai işlem uygulasa da denetimin sıklıkla yapılmadığını 9. Köy’e şu sözlerle anlattı:
“Büyükşehir belediyesi ve ilçe belediyeleri vatandaş şikayeti veya biz muhtarların aktardığı görüntülere göre gerekli işlemi sağlıyorvfakat gerekli denetim yapılmıyor. Çünkü kaldırım işgali ile ilgili belediye ceza kesiyor sonra siyaset devreye girerek cezayı ortadan kaldırıyor. Geçen iki yıla kadar vatandaştan yoğun bir şekilde şikayet alsam da son zamanlarda vatandaş kaldırımda yürümemeye öyle alıştı ki artık yadırgamıyor ve arabalarla beraber aynı yoldan yürüyor.”
Bölge esnafı ise kaldırıma koydukları malzemelerin yayaları zorladıklarını zaman zaman fark ettiklerini fakat denetim konusunda eksiklik olduğunu şu sözlerle dile getirdi: “Bize zaman zaman büyükşehir ya da ilçe tarafından kontrole geliyorlar uyarı veya ceza geliyor. Fakat bir zaman sonra komşu esnafım eskisi gibi devam ediyor ona bir şey yapılmayınca ben de eşya koymaya devam ediyorum. Bazen vatandaş bizleri şikayet ediyor ama sadece şikayet edilen dükkana geliniyor sadece yan dükkan da şikayet edilen yer gibi ama oraya dokunulmuyor.“

Vatandaşlar ise kaldırımların bazı yerlerde hiç olmadığı veya yapılan düzenlemelerden ötürü orada bir kaldırımın kalmadığına dikkat çekiyor. Kaldırımlarda daha çok arabaların park ettiğini belirten vatandaşlar, “Araba sahiplerine de bir şey diyemiyoruz çünkü onların da arabalarını koyabileceği bir park alanı yok. Var olan park yerleri ücretli olduğu için, ilk akla gelen kaldırımlar oluyor.”
Cumhuriyet Mahallesi sakini Yağmur Uslu, kaldırımların yapısının dar ve rampa konulmasından dolayı yürümekte zorlandıklarını belirtti. Uslu, “Dükkanların önüne masa sandalye veya çeşitli malzemelerini koymaları kaldırımda yürümeyi zorlaştırıyor. Ayrıca kaldırım olsa bile özellikle kahvehane pastane gibi mekanların önünde müşterilerine masa sandalye çekardıkları için yola çıkıyoruz, yolda yürüyoruz.” şeklinde konuştu.

Bebek arabalarının kaldırımlarda karşılaştıkları engelleri aşmak anne babalar için çok zor. Bebek arabası sürerken yaşadıkları zorluklardan şikayet eden Kübra Çığırı, “Yakın mesafede gitmem gereken yerlere ya da bebeğim hava alsın diye yürüyüşe çıktığımızda büyük sıkıntı yaşıyorum.” dedi.
Bebek arabasıyla ana yola çıkmak zorunda kaldığını vurgulayan Çığırı, “Özellikle kaldırıma araba ve motosiklet park edenleri 112’ye şikayet ediyorum. Çok değil birkaç gün evvel yaya geçidine park edilmiş bir araç sebebiyle yoldan ilerlemek zorunda kaldım ve denk geldiğim ilk polise şikayette bulundum. Polisin plakayı anons ederek ceza yazdığına şahit oldum.” diye konuştu.
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. KVKK uyarıları ve detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.